متوسط سرعت ما در این مسیر حدودا" 90km/h بود و در کل حدود یک ساعت و نیم برای شام و استراحت توقف کردیم. باک سواری های پژو 206 حدودا"50 لیتر ظرفیت دارد و در طول این مسیر مصرف سوخت 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر بود. پس از سوخت گیری در تبریز راهی مرز بازرگان شدیم. این مسیر با پیچ و خم ها و مناظر دیدنی اطراف یکنواختی اتوبان تهران-تبریز را ندارد و با نزدیکتر شدن به بازرگان رفته رفته خلوت میشود. مسیر 290 کیلومتری تبریز تا بازرگان را با سرعت متوسط 72km/h طی کرده و با یک ساعت استراحت در بین راه، در ساعت 10:45 صبح روز پنج شنبه به بازرگان رسیدیم. هتلهای باتومی دو هتل Sheraton و Intourist هستند  وسایل به هتل، به یکی از کبابیهای شهر رفتیم و کباب گرجی خوردیم که بسیار لذیذ بود. بعد از صرف شام به سمت معروفترین و زیباترین بخش شهر حرکت کردیم: Boulevard این پارک نسبتا" بزرگ به طول 1.5 کیلومتر در ساحل دریا واقع شده و قدمت آن به سال 1881 برمیگردد. چرخ و فلک معروف باتومی هم در جنوب شمار می آید. ترابزون و دیگر شهرهای شمالی ترکیه واقع در کرانه دریای سیاه درصد بسیار ناچیزی از 25 میلیون توریست سالیانه ترکیه را به خود جذب میکند. با این حال دیدن شهرهای سرسبز این مناطق هیچگاه خالی از لطف نیست. از مهمترین جاذبه های گردشگری ترابزون میتوان به کلیسای Hagia Sophia، پارک Boztepe و کلیسای Sümela اشاره کرد. قصد دارند هم حین ورود و هم خروج، از قلمرو جمهوری آذربایجان استفاده کنند، باید « روادید 2 بار ورود» دریافت نمایند. جمهوری آذربایجان در مبادی ورودی و خروجی برای اتباع  ایرانی، روادید صادر نمی کند؛ لذا ایرانیان باید از سفارتخانه ها یا سرکنسولگری های این کشور در ایران ( تهران و تبریز) قبلا روادید دریافت کنند. کوچک پارک خوردیم و برای شنا به ساحل دریای سیاه رفتیم. سواحل باتومی عمدتا" سنگی هستند و عمق دریا در کناره ها زیاد است. اگر شنا در سواحل ماسه ای را ترجیح میدهید با خروج از شهر میتوانید جاهای مناسبی را برای شنا پیدا کنید. اکثر هتلهایی که خارج از محدوده اصلی شهر قرار دارند (مانند هتلی که ما در آن اقامت داشتیم) دارای سواحل اختصاصی هستند که تمیزتر و خلوت تر از سواحل عمومی هستند.  ساعت 9 شب به اتفاق آقای ضیا کسانی که در گذرنامه های آنان روادید و مهر ورود و خروج ارمنستان وجود داشته باشد، امکان سفر به جمهوری آذربایجان نخواهند داشت و با مشکلات زیاد پس از ورود به شهر و دیدن هتلهای مختلف،